Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

vc  banka  da  bu  hesaptan  tediye  edecekti.  Fondan  5.  Fon  h e s a b ı n d a n  i'sfifede  edet-ek  kamu  îîi/.--
           ahnabileeok  para,  alâkalı  belediyenin  bankadaki  is­  metlerinin  kısmî  bir  tahdide  tAhi  t u t a l m a s ı ,
           tikraz  kabiliyeti  dışında  kalan  ihtiyaciyle  hudut-  (>.  Fondan  istifade  edecek  belediyelerin  yalnız
           hındırılmıştı.  Meselâ;  belediyenin  y a p t ı r a c a ğ ı  m  n M u s u  50  binden  aşağı  olanlar  şeklinde  m n f l a n d ı -
           tesisi,  keşfine  göre  70  bin  liraya  çıkacaksa  vc  bele­  rılması  esasının  tadili  ve  yıllık  geliri  muayyen  se­
           diyenin  b a n k a n ı n  s t a t ü s ü  ile  muayyen  istikraz  ka-  viyenin  altında  olftîara  basr  ve  tahsisi.
           biliyesi  20  bin  lira  ise,  başka  borcu  b u l u ı ı m a d ı g m n  B a n k a n ı n ,  tahsisi  yapacak  b a k a n l ı k t a n  alaea^ii-
           göre  belediye  su  tesisi  için  l ü z u m l u  krediden  evve­  111  teşkil  eden  fon  zimmet  bakiyesinin  h i ç  olmazsm
           lâ  20  b i n  lirasını  bankaya  borçlanarak  temin  ede­  belediyelere  teberru  şeklinde  v e t i l f n  k ı s m ı n m  H a ­
           cek,  bakiyesini  fon  hesabından  alabilecektir.  (Nısfı  zinece  ödenmesi  h u k u k î  b a k ı m d a n  J S & u l  b i r  ted­
           hibe,  diğer  nısfı  25  senede  faizsiz  olarak  eşit  tak­  birdir.  Ç ü n k ü ,  tahsis  ve  tediye  emri  B^İaiölığa  ait
           sitlerle  tahsil)  h ü k m ü  belediyeleri  ziyadesiyle  cez-  bir  tasarruftur.  Tatbikatta  Hazineden  bu  «iSikânı;
           betmiş  ve  t«vali  ve  t e r a k ü m  eden  ısrarlı  talepler  sağlamak  şüphesiz  güç  ve  belki  de  imkâasızdır.
           k a r ş ı s ı n d a  fon  hesabında  biriken  para  ile  talepler  Fonda  para  birikmedikçe  yeni  t-ab-sis  yapıl­
           a r a s ı n d a  b ü y ü k  bir  nispetsizlik  d o ğ m u ş t u r .  Hesap­  m a m a s ı  m â k u l  bir  tedbirdir.  A n c a k ;  fon  fe^esabı
           ta  serbest  para  b u l u n d u ğ u  takdirde  tahsis  yapıl­  zimmet  bakiyesinin  tasfiye  edilmesi  ve  hesâ^pta  ye­
           ması  kaide  ve  zarureti,  daha  ziyade  politik  m ü l â h a ­  niden  para  t o p l a n m a s ı  çok  uzun  senelere  bağbdır'.
           zalarla  daha  başlangıçta  ihlâl  edilmiş  ve  (ileride  te­  B u  tedbir  belediyelerin  fon  müessesesinden  yılîttv-
           r a k ü m  edecek  hisselere  mahsuben)  tahsis  y a p ı l m a ­  ca  istifade  edememelerine  m ü n c e r  olur.  B u  mahzu--
           ya  başlanmış  ve  bu  tahsisler  munzam  kaynaklardan  rundan  başka,  devam  eden  ve  i k m a l i  d e r p i ş  edilen
           s a ğ l a n a n  i m k â n l a r l a  k a r ş ü a n m ı ş t ı r .  Devam  edege-  i.şler  için  l ü z u m l u  ilâve  tahsislerin  yapılma.sı  da
           len  bu  tatbikat  neticesinde;  seneden  seneye  ai'ta-  kaçınılmaz  bir  zarurettir.
           rak  1959  sonu  itibariyle  b a n k a n ı n ,  ileride  tcra,küm  Hazine  t a r a f ı n d a n  tarh  ve  cibayet  edilen  v-eı-
           edecek  fondan  alacağı  270  milyon  liraya  yüksel­  gi  ve  resimlerin  belediye  hisse  ve  nispetlerinin  art­
           miştir.  İşte  b a n k a n ı n  malî  bünyesini  sarsan  en  tırılması  fon  hesabının  daha  s ü r a t l i  b i r  şekilde  f.ıs-
           m ü h i m  arızî  âmil  budur.  İhalesi  sırasında  keşif  be­  fiyesini  sağlayacak  kolay  ve  cazip  b i r  tedbir  ol­
           dellerinde  y a p ı l a n  isabetsizlik,  ilâve  işlerin  zuhuru  makla  beraber.  Hazine  aleyhinedir.  Devlet  Hazine­
           ve  bilhassa  k o n j o n k t ü r d e  vukubulan  yükselmeler  sinin  b u g ü u  içinde  b u l u n d u ğ u  ş a r t l a r  içindf  tatbi­
           fon  tahsislerinin  ilgili  işlere  kifayet  etmemesine  kata  i n t i k a l i  g ü ç  b i r  tedbirdir.
           m ü n c e r  olmuş,  işlerin  ikmali  lüzum  ve  gaj'^esine
                                                                  Belediyelerin  banka  kanun  ve  s t a t ü s ü y l e  mu;-
           matuf  olarak  yeniden  ilâve  fon  tahsisleri  yapılması
                                                              ayyen  istikraz  kabiliyetlerinin  a r t t ı r ı l m a s ı  suretiy­
           zarureti  h â s d  olmuştur.
                                                              le  fondan  y a p ı l a c a k  tahsislerin  b i r  nispet  dahilin­
               B a n k a n ı n  malî  b ü n y e s i n i  kuvvetlendirmek  için  de  hafifletilmesi  üzerinde  durulmaya  değer  bir'
           öz  k a y n a k l a r ı n  takviyesi  derecesinde  ve  h a t t â  bu­  tedbirdir.  Banka  s t a t ü s ü n d e  tadilâtı  icap  ettireni
           g ü n  için  daha  m ü h i m  ve  müstaceli,  dejenere  edil­  bu  mevzuun  biran  evvel  ele  alınması  d o ğ r u  olur.
           miş  bulunan  fon  hesabının  ıslâhı  ve  bu  taşkının  Buna  m ü t e n a z ı r  olarak,  fondan  istifade  edecek
           y a t a ğ ı n a  iadesi  keyfiyetidir.  B u n u n  için  de  tatbiki  kamu  hizmetlerinin  biraz  daha  tahdit  edilmesi  de
           g ü n ü n  ş a r t l a n  içinde  müşkül  ve  ekserisi  b i r i b i r i n i  ş a y a n ı  tavsiyedir.  Fondan  istifade  edecek  Ixdediyc
           tamamlaya-n  bazı  tedbirler  h a t ı r a  gelmektedir.  Şöy­  hizmetlerinin  d o ğ r u d a n  d o ğ r u y a  gelir  getirmeyen
           le  k i :                                          meselâ;  harita,  plân  ve  proje  işlerine  hasrı  ve  iler­
               1.  İleride  tahsil  edilecek  fon  hisselerine  mah­  de  i m k â n l a r  a r t t ı ğ ı  takdirde  diğer  kamu  hizmetle­
           suben  y a p ı l a n  tediyelerin  Hazinece  y a r d ı m  edilmek  rine  teşmili  düşünülebilir.
           suretiyle  k a p a t ı l m a s ı ,                     N i h a y e t ;  fondan  istifade  ş a r t l a r ı n ı n  da  tahdi­
               2.  Bundan  böyle,  fonda  para  birikınedik(;c  di  yine  b u g ü n ü n  zaruretleri  a r a s ı n d a d ı r .  N ü f u s u
           tahsis  y a p ı l m a m a s ı ,                    50  binden  a^ağı  olmak  k a y d ı n ı n  yıllık  gelirinin
               3.  Hazine  tarafındajı  tarh  ve  eibayet  edilen  muayyen  b i r  haddin  altında  olması  ile  de  tahdit
           belediye  hisselerinin  nispetinin  arttırılması  suretiy­  vc  takviye  edilmesi  âdil  b i r  tedbirdir.  Zira,  n ü f u ­
           le  fon  t e r a k ü m ü n ü n  takviyesi,         su  20  bin  olan  i k i belediyenin  b i r i n i n  geliri  .300  bin
               4.  Belediyelerin  banka  kanun  ve  s t a t ü s ü  ile  diğerinin  75  bin  lira  olması  m ü m k ü n d ü r .  B u  iki
           muayyen   istikraz  kabiliyetlerinin  arttırılması  .su­  belediye  a r a s ı n d a  fondan  istifade  mevzuunda  bir
           retiyle  fondan  y a p ı l a c a k  tahsislerin  nispeten  hafif­  fark  olması  m a n t ı k î  ve  m â k u l  k a r ş ı l a n m a k  iktiza
           letilmesi,                                         eder.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13