Page 5 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 5

trafiğin  düzenlenmesi  ve  kazalarm  önlenmesinde  suçu  işlenirse  vasıtanın  müsadere  edilmesinin
     büyük  rolü  olacağma  işaret  etmiştir.  Meselâ;  mümkün   olduğunu  açıklamıştır.
     ikamet  mıntakalarmm,  yollann  sadece  trafiğe  .
     bırakılmasını  sağlıyacak  sek'lde  oyun  yerleri      Veli  İnanç  ise,  aynı  soruyla  ilgili  olarak
                                                                         vasıtanın
     ve  diğer  açık  saha  ve  tesislerle  mücehhez  bir  taksirli  suçlarda savundu.  müsadere  edilemiye-
                                                             kanaatini
                                                        ceği
     şekilde  tanzimi  trafik  yollannın  ve  tren  yolla-
     rmm  mesken  mmtakalarından   uzak  geçirilmesi       Yusuf  Danişmerıd,  tarafik  kazalarının  ka­
     gerekmektedir.  Arsa  spekülâsyonu   sebebiyle     nunla  mı  yoksa  eğitimle  mi  önlenebileceğine
     gshrin  dışmda  yapılan  inşaatm  yol  şebekesini  dair bir  suale *karşıbk  kazaların  ne  yalnız  taki­
     lüzumsuz  şekilde  genişlettiğini  belirte  nProf.  bat  ne  de  yalnız  eğitim  ile  önlenebileceğini  söy­
     Fehmi  Yavuz,  yol  bakımındafl  İstanbul'a  naza­  lemiş,  fakat  iyi  mevzuat,  emniyetli  yol,  halkın
     ran  daha  rahat  olan  Paris'te  nüfus  başına  3,5  yetiştirilmesi  ve  zabıta  takibatı  gibi  tedbirlerin
     m-  yol  sathı  düşerken  İstanbul'da,  7  m~ yol  sat­  birbirini  tam.amlaması  gerektiğini  ileri  sürmüş­
     hı  düştüğünü,  bunun  da  yol  yapımı  ve  bakımını  tür.  Hatibe  göre,  trafik  eğitmiine  önem  veril-
     güçleştirmek  suretiyle  fena  neticeler  doğurdu­  miyen  yerlerde  ağırhk  trafik  zabıtasına  yüklen­
     ğunu  açıkladı.                                    mektedir.

         Konuşmalardan-   sonra   dinleyicilerin  sor­      Diğer  bir  dinleyicinin  okullarda  şoförlük
     dukları  soruların  cevaplandırılmasına  geçildi.  eğitiminin  ver'im.esine  dair  teklifine  N.  Özbek

         Bir  dinleyici,  traktör  sürücülerinden  ehli­  de  iştirak  etmiştir.
     yet  aranmadığına  ve  bunların  sebap  oldukları      Toplantıda  pek  az  temas  olunan  önemli  bir
     kazaların  önemli  bir  nisbet  arzettiğine  göre,  bu  husus,  trafik  kazalai'mm  önlenmesi  için  ahna-
     gibiler  hakkında  ne  muamele  yapıldığını  sor­  cak  yolla  ilgili  mühendislik  tedbirleri  konusu­
     du.  Buna  cevaben  Veli  İnanç,  bu  hususun  kanu­  dur.  Gerçi  Prof.  Fehmi  Yavuz,  Şehircilik  bakı­
     nun  bir  aksakhğı  olduğunu  ve  yeni  tasarıyla  mından  iskân  mahallerinin  ve  bu  bölgelerdeki
     traktör  sürücülerinin  de  ehliyete  tabi  tutuldu­  yolların  tanzimine  dair  bazı  ikazlarda  bulun­
     ğunu  söylemiştir.                                 makla  beıaber,  yol  mühendisliğinin  sağlayaca­
                                                        ğı  d'ğer  imkânlara  işaret  olunmadı.  Bilhassa,
         Trafik  mevzuatının  yeterli  olup  olmadığı
     konusundaki  diğer  suale  karşılık,  hatip,  kanu­  yol  kavşaklarmın  tanzimi,  yayalara  yer  altı
     nun  bazı  boşlukları  olduğunu,  kanunla  kurulan  vo  yer  üstü  geçitlerinin  yapılması  lüzumuna  te­
     Merkez  Trafik  Komisyonunca  tesbit  edilen  bu   mas  edilmedi.  Şehirlerde  caddelerin  genişletil-
     hususların  yeni  tasarıda  yer  aldığını  bildirmiş­  ıı;eiine  gayret  sarfedildiği  şu  günlerde,  bilhassa
     tir.                                               büyük  şehirlerimizde,  yayaların  hiç  düşünülme­
                                                        diği  b'r  gerçektir.  İlgililerin  bu  hususta  dikka­
         ]\Iüstakil  trafik  mahkemelerinin  kurulma­   tini  çekmek  doğru  olurdu.
     sı  ile  ilgili  bir  soruya  Veli  İnanç,  bunun  faydalı
     olabileceği,  fakat  her  yerde  ve  bilhassa  küçük    Toplantıda  hemen  hemen  hic  temas  edil­
     kazalarda  ayrı  bir  hakim  tefrikine  personel  -  meyen  fakat  üzerinde  durulm.ası  gereken  bir
     ve  malî  bakımlardan  imkân  olmadığı  yohmda     mesele  da  sarhoş  şoför  ve-  yayaların  sebep  ol­
     bir  cevap  vermiştir.                             dukları  kazalar  konusudur.  Filhakika,  alkollü
                                                        içki  kullanan  şoförlerin  trafik  emniyetini  ih­
         Trafik  suçlarından  dolayı  vasıtanın  müsa­  lâl  eden  tehlikeli  durumları  bertaraf  etmek  ga­
     dere  olunup  olunamıyacağı  sorusuna  cevap  ola­  yesi  ile  millî  ve  milletlerarası  plânda  bir  çok
     rak,  Asistan  Yılm.az  Günal,  bu  sorunun  akade-  çalışmalar  yapılmaktadır.  Bu  faaliyet  arasında
     m.ik  bir  münakaşa  konusu  olabileceğini  belirt­  1950  de  Stockholm'de,  1953  de  Toronto'da  top­
     miş,  konuda  müsadereyi  mened'ci  bir  hükmün    lanan  "Alkol  ve  Trafik"  konulu  milletlerarası
     bulunmad-ğını;  tatbikatta  suçta  kullanılan  ve  konferansları  zikredebiliriz.  İşin  dikkate  değer
     suçluya  ait  vasıtaların  mahkemelerce  müsadere  tarafı  bu  konferansların  içki  aleyhtarı  teşkilât
     olunmadığını:  taksirli  suçlarda  temyizin  müsa­  tarafından  değil,  hükümetler,  resmî  ve  gayrı
     dereyi  kabul  etmediğini;  fakat  kasdî  bir  trafik  re.gmî  teşekküller  tarafından  organize  edilmiş

                                                                                                    51
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10