Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

tâyinde  esas  alınmaktadır.  Nitekim  Devlet Şu­  cak,  belediye  memurlarının  statülerinin  tanzi­
           rası  Deavi  daireleri  umumî  hey'etinin  bir ka­  minde  nizamname  esas  alınmıştır.  Nizamname
           rarında  "Umumî  bütçe  tâbirinden  maksat Dev­    ile  belediye  memurlarının  hukukî  vaziyetleri
           let  Bütçesi  ve  hususî  bütçeden  de  Vilâyet  ida­  tesbit  edilirken  ana  hatları  itibariyle  Memurin
           re  bütçeleri  maksut  olduğu  ve  belediye  bütçe­  Kanunu  esaslarına  sadık  kalınmış,  hattâ  bazı
           lerinin  bu  iki  bütçeden  ayrı  bulundukları  Bü-  hususlarda  idareye  mükellefiyet  tahmil  etmek
           yük  Millet  Meclisince  akdemce  mesbuk  karar    ve  belediyede  hizmet  alanları  korumak gaye it­
           iktizasından  olmasına  ve  şu  karar  mucibince   tihaz  edilmiştir.  Mevzumuz  olan  Belediye  me­
           belediye  bütçesi  umumî  ve  hususî  bütçeden ma-  murlarının  tedavi  masrafları  hususunda  Bele­
           dut  olmıyacağma...'  denilmektedir.  (*)          diye  Memur   ve  Müstahdemleri  Nizamnamesi­
                                                              nin  3  üncü  maddesine  belediye  tabibleri,  be­
               Kararda  bahsedilen  Büyük  Millet  Meclisi
           kararında  ise  "Umumî  bütçe  ile  Devlet  bütçesi  lediye  hastaneleri,  belediye  memur  ve  müstah­
           ve  Hususî  bütçe  ile  Vilâyetlerin  hususî  bütçe­  demleri ile  zevç  ve  zevcelerini, reşit  olmıyan ço­
           leri  kastedilmiş  olup,  belediye  bütçelerinin  bu  cuklarım  ve  kanunen infak,  iaşe  ile  mükellef  ol­
           iki  bütçeden  ayrı  bulunmasına  mebni  belediye  duğu  ailesi  efradım  parasız  tedavi  ederler" şek­
           memurlarının  Memurin Kanunumm 1 inci mad­         linde  vazedilen  hüküm  buna misaldir.
           desinde  mezkûr  devlet  memurları  âdâdına dahil      Memurin   Kanununun 84    üncü  maddesinin
           bulunmadıkları"  beyan  edilmektedir.  (**)        3335  sayıh  kanunla muaddel  "D" bendi  :  "Ye­
                                                              dinci  ve  ondan  aşağı  derecelerde  bulunan  me­
               Böylece  gerek  Büyük  Millet Meclisinin tef­  murlardan  (Kadro  dolayisiyle  açıkta  kalan me­
           sir  kararı  ile,  gerekse  Devlet  Şûrası  içtihadı  murlar  dahil)  memleket  dahilindeki  resmî  ve
           ile  belediye  memurlarının  memur  statüsünün
           dışında  kaldıkları  tereddüde  meydan  vermiye-   hususî  müesseseatı  sıhhiyede  tedavileri  lüzu­
           cek  şekilde  tebellür  etmiştir.                  mu  fennen  sabit  olanların  tedavi  ve  yol  mas­
                                                              rafları  ve  Devletçe  tedavi  ettirilmekte  iken ve­
               Bununla  beraber,  devlet  memurları  aylık­   fat  edenlerin  cenaze  masrafları  mensup  olduk­
           larının  tevhit  ve  teadülüne  dair 3656  numaralı  ları  daire  bütçesinden  verilir",  87  nci  maddesi
           kanunun  23  üncü  maddesi   "Mülhak    bütçeli    de  "Hükümet  ve  îdare-i  Hususiye  ve  Belediye
           idarelerle  hususî  idareler  ve  belediyeler  dahi  tabibleri  memurlarla  nafakası  bunların  üzeri­
           bu  kanun  hükümlerine  tâbidir"  hükmünü  ihti­   ne  vacip  olan aileleri  efradını  meccanen  tedavi
           va  etmektedir  ki,  buna göre  kadroları Vekiller   ederler"  hükümlerini  ihtiva  etmektedir.  Gerek
           Hey'etince  tasdik  edilmiş  bulunan  belediye  me­  bu  hükümler  ve gerekse  memurların  tedavi  şek­
           murları  da  malî  hukuk bakımından  devlet  me­   lini  yeniden  düzenleyen  ve  bu  arada  84  üncü
           murları  ile  ayni vaziyette  tutulmuştur.  Bu  me­  maddeyi  de  ilga  eden  ve  mer'iyette  bulunan
           murlar  devlet  memurları  statüsüne  tâbi  olma­  4598  sayılı  kanun  sadece  memurin  statüsüne
           makla  beraber,  mahsus  bir  statü  ile  durum­   dahil  memurları  şümulüne  almakta    bütçeye
           ları  tayin  ve  tesbit  edilmiştir.  Belediye  memur  bağlı  D  ve  E  cetvellerine  dahil geçici  ve  çeşitli
           ve  müstahdemler  nizamnamesi  bu  maksadı  te­    hizmetlileri  yani  yukarıda  temas  ettiğimiz  sta­
          min  için  vazolunmuş  ve  Memurin  Kanununun       tünün  dışında  kalan  yardımcılara  tedavi  ba­
          esaslarına  uygun  objektif  kaidelerle  gayeyi     kımından  malı  bir  imkân  sağlanmamış  bulım-
           gerçekleştirmiştir.  Bu  bakımdan  kadrolu  be­    maktadır.  Buna  mukabil  Belediye  Memur   ve
          lediye  memurlarının  vaziyeti  de  akdî  bir vazi­  Müstahdemler  Nizamnamesi  müstahdemlere   ve
          yet  sayılamaz.  Bunlar  da alelâde  yardımcı  ajan  müstahdemleVle  memurların  efradı  ailelerine
          olamaz.  Belediyelerde  de  yardımcı  ajan  duru­   tedavi  imkânını  bahşetmiştir.
          munda   olanlar yine  müstahdemlerdir.
                                                                  3656  sayılı  kanuna  tâbi  memurların  teda­
               Bizde  kanun vazıı  memur  statüsünün  ka­     vi  şekilleri  ve  tedavi  masrafları  hususunda Ma­
          nunlarla  tanzimi  sistemini  tercih  etmiştir. An-  liye  Vekâletince  zaman  zaman  açıklamalar  ya­
                                                              pılmış.  Divanı  Muhasebatça,  da,  intikal  eden
                           I —  •            •
               (*)  E .  :  37/321,  K.  :  37/308.           hâdiseler  dolayisiyle,  kararlar  verilmiş  ve  ay­
               (•*>  24/12/1928  gün  ve  468  sayıU  tefsir.  rıca  da  meslekî  mecmualarda yapılan  neşriyat-

          482





                                                                      4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9