Page 10 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 10

bir  komisyon teşkil  olunarak, tatbik  esaslarının  mıştır.  Bıma  rağmen,  turizm  bilgisinin  okullara
          tesbitini,  emir  ve  müsadenize  arz  etmeği  mu­  girmesinde  önceleri  bir  mukavemetle  karşıla­
          vafık  görmüştür.                                  şılmıştır.  Okul  idareleri,  maarif çiler;  okul  pro­
               Yeni,  sosyal  ve  ekonomik  bir  dâva  kıyme­  gramlarının  yüklü  olduğunu  ileri  sürerek,  tu­
          tinde  olan  ve  haklı  olarak  da  halen  tezekkür  ve  ristik  bilgilere  ve  derslere  yer  ayrılamıyacağını
          tatbik  sahası  bulamıyan  turizm  konusuna  muh­  ileri  sürmüşlerdir.  Bundan  başka  ilk  dereceli
          telif  derecedeki  okullarımız  programlarında  yer  okullarda  turistik  bilgileri  seviyeden  üstün
          ve  önem verilmesini temin maksadı  ile ilk, orta,   bulanlara  da  rastlanmıştır.
          yüksek  ve teknik  öğretim  müdürlükleri  ile Talim     Şu  bir  hakikattir  ki,  öğretimin,  zamanın
          ve terbiye. Eski eserler, müzeler  ve  Beden  Terbi­  ve  tekniğin  getirdiği  yeni  bilgi  ıınsurlariyle
          yesi  Müdürlükleri   müteahassıs   mümessille­     zenginleştirilmesi  hususunda  gösterilen  gayret,
          rinden  müteşekkil   bir   komisyonun    âcilen    ekseriya  işbâ  haline  gelmiş  olan  öğretim  pro­
          kurulmasına   ve  bu  Komisyon    kararlarının     gramlarında  ve  ders  müfredatlarında  genişle­
          1951/1952 ders yılı  başından  itibaren tatbik  sa­  me  imkânı  bulunamadığından,  tabiî  olarak  mu­
          hası  bulabilmesini  temin  maksadı  ile  gerekli  kavemetle  karşılaşılma,ktadır.  Bu  yeni  bilgi  un­
          tertip  ve  emirlere  tevessül  buyurulmasma  yük­  surları,  tahsili  ve  meslekî  tamamlama  bakımın­
          sek  müsaedelerini  saygılarımla  arz  ederim.     dan  faydalı  olsalar  bile,  programlarda  ve  ders
                                                             müfredatlanndaki  kabarıklık  dolayisiyle öğretil­
                                   Umum  Müdür
                                  Dr.  Halim  Alyot          mesi  veya  hazmedilmesi  fikren,  bedenen  veya
                                                             zaman  itibariyle'  imkânsızlaşmaktadır.  Ayrıca,
              Gençliğe,  daha  doğrusu  yeni  yetişen  nesle  bu  yeni  bilgi  unsurlarının  porgramlura  ve  ders
          verilmesi  düşünülen  turizm  terbiye  ve  bilgisi,  müfredatına  ahnmasında  geleneğin  ve  muha­
          ders müfredatlarına  ve  programlara  girecek  bil­  fazakârlığın  da  işe  karıştığı  görülmektedir.
          gilerle  verilebileceği  gibi,  seyahatlarla  da  veri­
          lebilir.  Çünkü,  bir  yere gitmenin,  misafir  olma­  Maarif  vekâletinden  turizm  bilgi  ve  terbi­
          nın,  yani  seyahatin,  sonra  misafir  kabul  etme­  yesi  için  bir  komisyon  teşkili  istendiği  zaman
          nin,  yerli  ve  yabancı  turistlerle  alâkalanmanın,  bütün  bu  hususlar  gözününde  tutulmuş,  çalış­
          müşahhas  bir  anlayış  ve  müsbet  bir  turizm  zih­  malarda  programlara  ve  ders  müfredatına
          niyeti  kazandıracağı  tabiîdir.                   girmesi  gereken  yeni  bilgi  unsurlarını  ihtiva
                                                             eden  madde  ve  grupların  eskilerle  karşılaştı­
                            •   •    •                       rılması,  onların  yerine  ikamesi  veya  karıştırıl­
                                                             ması  suretiyle  bazı  çareler  bulunmuştu.
             OKUL   DERS PROGRAMLARINDA          V E
                MÜFREDATLARINDA         TURİZM                    Memleketimiz  için  yepyeni  ve  ehemmiyet­
                            BlLGÎSt                          li  bir  mevzuu  olan turizmin,  okul  proıp-amlanna
                                                             alınmasında  komisyonda da  bu cihetler  gözönün-
              Ekonomik   ve  sosyal  bakımlardan  turizme    de  tutulmuş,  mevcut  müfredat  maddeleri  içinde
          büyük  ehemmiyet   atfeden  memleketlerce  tu­     gayelerine  uygunlukları  bozulmadan  taammla-
         rizm  bilgisinin  umumî  şekilde  yayılması,  turizm  yıcı  bir  şekU  verilmiştir.
         terbiyesinin  verilmesi  kabul  edilmiş,  bu  husus­
         ların  gerçekleşmesine  yarayacak  usul  ve  ted­       Okul   programlarına   konulacalc  turistik
         birler  tesbit  edilmiştir.                         bilgiler,  bu  programlarda  ve  ders  müfredatları
                                                             içinde  esasen  mevcuttur.  Yalnız  bunlar  turiz­
              Bu  memlektelerce,  yabancıların  gelişleri­   min  gayesine göre  işlenmemektedir.  Meselâ  ilk­
         nin  kayıtsızlıkla  karşılanması,  umumiyetle      okulun  canlı  hayatında  ahlâkı  bir  terbiye  mev­
         dış  turistlere  karşı  olan  çekingenliğin,  hattâ  zuu  olarak  yer  alan  umumî  yerlere,  parklara,
         içte  kalmış  husûmet  duygusunun  izhar  edilme­  bahçelere,  ağaçlara  karşı  koruyucu  olmak,  se­
         mesi  için,  turizm  bilgisinin  öğretilmesinde,   vgi  duymak...  Kasabanın,  şehrin,  köyün  güzel­
         turizm  terbiyesinin  verilmesinde,  halkın  ilgi­  leşmesi  için  herkesin  yapmağa  mecbur  olduğu
         sinin   uyandırılması,  en  başta  gelen  mevzu    işler...  Sokaklarda,  caddelerde hareket  tarzları..
         olarak  işlenmiş,  ondan  sonra  okullar  ele  alın­  Yolculara  yardım,  temizlik  gibi  hususlar,  doğ-

         488
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15