Page 9 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 9

lerin  imar  hududu  içine  ahnması  için  imar  ve  kümler,  ancak  şümullü  bir  şehircilik  ve  iskân
   parsellâsyon  plânlannm  belediye  meclisince  ka­  siyasetleriyle  tamamlandığı  derecede  müessir
    bulünden  sonra  Nafıa  Vekâletince  tasdik  edil­  olabilir.  Şümullü  bir  şehircilik  politikası  memle­
   mesi lâzımdır.  Bu  takdirde  dahi  ifrazı  yapılacak  ketteki  bütün  inşaat  ve  imar  faaliyetinin  millî
   gayrimenkullerin  sahipleri,  yol  ve  lağımları  plâ­  bir  yerleşme  politikasını  gerçekleştirecek  şekil­
   na  göre  inşa  etmedikçe,  bu  ifrazlar,  tapuya  tes­  de  belli  bir  plân  ve  program  dahilinde  cereya­
   cil  edilemiyeceği  gibi  belediyece  de  inşaata  mü­  nını  sağlamağa  matuftur.  Bu  takdirde  şehirle­
   saade  olunmıyacaktır.  (Madde  20).                rimizin  anormal  genişlemelerini  önlemek  için
        Keza imar  hududu  dahilinde  olma kla  belde­  nüfusun  memleket  içinde  muvazeneli bir  şekilde
   nin  müstakbel  gelişmesine  tahsis  edilmiş,  fakat  yayılmasını  sağlamak  gerekir.  Bunun  endüstri­
    parsellâsyon  plânlan  yapılmamış  olan  sahalar­  nin  dağıhşıyla  büyük  ilgisi  vardır.  İşin  bir  cep­
   da  parsellâsyon  plânlan  yapılıp  tasdik  edilme­  hesi,  büyük  şehirlere  lüzumundan  fazla  nüfus
    dikçe,  plâna  göre  yolu  ve  lağımı  yapılmadıkça,  terakümü  ve  temerkü,zünü  kontrol  altına  al­
    inşaata  izin  verilmiyecektir.  Buralarda  ancak  maktır.  Meselenin  ikinci  cephesi,  spekülâsyonun
    ufak  tamirlere  müsaade  olunacaktır.  (Madde     önlenmesidir.  Bu  bakımdan  "inşa  mecburiyeti"
   35).  Bunlar  şehrin  birdenbire  yayılmasını  en-  yanında  boş  arsalardan  fazla  vergi  alınması,
    gelliyecek  birtakım  kayıtlardır.  Kanun,  49 uncu   arsa  fiatlarının  dondurulması,  istimlâk  bedelle­
   maddesiyle  iskân  hududu  dışında  kalan  arazide  rinin  daha  reahst  ölçülere  göre  takdiri  gibi  ted­
    yapı  yapılmasını  yasak  etmektedir.  Ancak  bu   birler  de mülâhaza  edilmelidir.  Mamafih  jmkan-
   gibi  yerlerde, ziraat,  eğlence  yerleri,  sayfiye  ev­  daki tedbirlerde kâfi  değildir.  Mesken ve  medenî
    leri,  turizm  vesair  hususî  maksatlı  işlere  ait  bi­  yaşayış  probleminin  halli  için,  modem  şehircili­
    na  ve  tesislerin  yapılmasına  izin  verilebileceği  ğin  ulaştığı  yeni  merhalelerden,  tecrübelerden
    tasrih  edilmiştir.  Nihayet;  belediye  hudutlarına  istifade  etmek şarttır.  Burada, büyük  şehirlerin
    komşu  olan  ve  beldenin  müstakbel  inkişafı  ba­  kabaran nüfusunu  barındıracak  yeni mahalleler,
    kımından  lüzumlu  görülen  yerlerde,  belediyenin  peyk şehirler teşkili hususu da  derpiş  edilmelidir.
    teklifiyle  İl  idare  Kurulunun  karan  ve  Nafıa  İngilizlerin,  halkı,  büyük  şehirler  civarında  kü­
    Vekâletinin  tasdiki  üzerine,  İmar  Kanununun    çük  iskân  üniteleri  teşkil  eden  yeni  şehirlere
    hükümlerinin  tatbikine  cevaz  verilmiş  olması,  (NeW  Towns)  yerleştirme  hareketi,  bizim  şehir­
    bu  konuda  oldukça  müessir  bir  tedbir  olarak  ciliğimiz  için  de  çok manidardır.  (1)  Memleketi­
    görünmektedir.                                     mizde  bu  konuda  yapılmış  bir  tecrübeyi  zikret­
                                                       mek  istiyoruz.  Ankara'da  kurulan  "Yenimahal­
        İmar  Kanununun  48  inci maddesi, arsa spe­   le",  bilhassa  mesken  siyasetimiz  bakımından  ol­
    külâsyonunu  önlemek,  dolayisiyle  şehirlerin  ya­  dukça  ileri  bir  adım  teşkil  ediyor.  Ucuz  arsa,
    yılmasına  âmil  olan  başlıca  faktörün  tesirini  ucuz  mesken  kredisi  ve  inşa  mecburiyeti  gibi
    azaltmak  hususunda  ileri  bir  zihniyet  ifade  edi­  tedbirlerle kısa  zamanda Ankara'nın  hemen  bir­
    yor.  Bu  hükme  göre,  imar  plânı  dahilindeki  be­  kaç  kilometre  yakınında  yepyeni  bir  iskân  böl­
    lediye  tesis  ve  hizmetleri  tamamlanmış,  imar  gesi  kurulmuş  bulunuyor.  Başlangıçta  5000  ai­
    görmüş  olan  yerlerde  10  yıldanberi  boş  duran  lenin  barınabileceği  2000 mesken  kurulması  ka­
    arazi  ve  arsalarda;  yıkılmış,  iskâna  elverişsiz  rarlaştırılan  Yenimahalle,  bütün  tahminlerin
    haldeki  gayrimenkullerin  sahiplerine  buralarda  üstünde  olarak  bugün  içinde  enaz  30.000  kişiyi
    "imar plânına uygun inşaat  yapma mecburiyeti"     barındırmaktadır.   Yenimahalle'nin   ar^ettiği
    tahmil  edilecektir.  Tapu  siciline  işlenecek  olan  önemli  meselelerin  başında  trafik  konusu  geli­
    bu  şart  yeni  malike  karşı  da  hüküm  ifade  ede­  yor.  Zira  Yenimahalle,  iktisadî,  ticari  ve  kültü­
    cektir.  Beş  yıl  içinde  plâna  uygun  inşaat  yapıl­  rel  tesisleriyle  bir  bütün  teşkil  etmediğinden,
    madığı  takdirde  gayrimenkul  istimlâk  oluna­    aynı  saatlerde,  halkın  büyük  kısmı  sabahları
    caktır.  Bu  hükmün  bir  dereceye  kadar  şehirle­
    rin  dağılmasına  engel  olabileceği  aşikârdır.
                                                               Prof.
                                                                                          for
                                                                                  "Lessons
                                                            (1)
        İmar  Kanunumuzun     koyduğu  bu  kayıtla­    veloped Lands"  Fehmi  Yavuz, memleketler için Less  De­
                                                                                              alınacak
                                                                        gelişmiş
                                                                     (Az
    rın  şehirlerimizin  muvazenesiz  genişlemelerine  dersler)  başlıklı  makale.  "Town  and  Country Planning",
    tamamen   engel  olabileceği  beklenemez.  Bu  hü­  Cilt  XXIV,  sayı  141,  sayfa  89,  1956.
                                                                                                 709
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14