Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

Şehirlerin                              Yayılması                                 ve



                    Yeni                     İmar                     Kanunu




                                                                                         Cevat  G E K A Y
                                                                                     S.B.F.  ŞehirclUk Asistanı


                Türkiye'de  bugün  şehirleşme,  büyük  şehir­  kımlardan  müşkül  duruma   sokmaktadır.  Âm­
            lerin  daha  fazla  büyümesi  istikametinde  belir­  me  hizmetlerini  belde  sakinlerinin  meskenine
            mektedir.  Bu  müşahade  hakikaten  sade  nüfus    kadar  götürmek  mecburiyeti,  belediyeleri  su,
                                                       i
            bakımından  değil,  kapladığı,  yerleştiği  saha ti­  yol,  elektrik, havagazı  gibi  hizmetler  için  büyük
            bariyle  de  büyük  şehirlerin  daha  fazla  büyüme­  tesis  masrafları  yapmağa  zorluyor.  Bu  halde
            si,  yayılması,  hattâ  lüzumundan  fazla  dağılma­  hizmetin  maliyeti  yükselecek;  üstelik  belediye
            sıyla,  çok  ilgilidir.  Zira  şehrin  nüfusu  çoğaldık­  masraflarından  her  hemşehriye  isabet  eden
            ça,  çeşith  âmme  ve  belediye  hizmetleri  yönün­  miktar  anrolmal  derecede artacaktır.  Bunun  be­
            den  de  ihtiyaçlar  artacaktır.                   lediyelere  ve  fertlere  yükleyeceği  külfet  küçüm­
                                                               senemez.   Sadece  nüfus  artışından  mütevellit
                Bu  takdirde  ehemmiyetle  bir  derecede  ar­  ihtiyaçları  büe  karşılayamayan  belediyelerimi­
            tan  nüfusun  en  mübrem  ihtiyacı  olan  mesken   zin  çok uzak  semtlere  kadar  bu hizmetleri  götü­
            meselesi  doğmaktadır.  Mevcut   meskenlerdeki     rebilmesi  imkânsız  gibidir.
            barınma  kesafeti  muayyen  bir  azaminin  üstüne
            çıkamıyacağma   göre,  halk,  mesken  ihtiyacını       Uzak  semtlerden  sabahlan  iş  yerlerine  gi­
            karşılamak  üzere  birtakım  imkânlar  araştır­    dip,  akşam  yine  ikametgâhlara  dönmek  zarure­
            mak,  daha  doğrusu  başının  çaresine  bakmak     ti  aile  bütçelerine  birtakım  yol  masrafları  tah­
            zorundadır.  Bize  umumiyetle  belediyeler  ve âm­  mil  etmekle  kalmıyor,  aynı  zamanda  şehrin  tra­
            me  idareleri  mesken  siyaseti  bakımından  faal  fik  şebekesinin,  bilhassa  muayyen  saatlerde  pek
            bir  rol oynayamadıklarından,  bu  gibi  gelir  sevi­  sıkışık  duruma  düşmesine,  adetâ  felce  uğrama­
            yesi  düşük  kimseler,  başını  sokacak  bir  yuva  sına  sebep  oluyor.  O  halde  şehirlerin  (şehrin
            bulmak  için  türlü  gayrinizamî  yollara  gitmekte­  içinde,  merkezinde  inşaata  elverişli  arsalar
            dirler  şehir  içindeki  arsaların  spekülâsyon  yü­  bomboş  dururken)  böyle  anormal  bir  şekilde
            zünden  çok pahalı  olması,  ucuz  arsa  bulamıyan-  yayılıp  dağınık  bir  hal  almaşı  arzuya  şayan  de­
            ları  çok  defa  şehrin  uzak  taraflarındaki,  hattâ  ğildir.  Bu  konu,  şehircilerin  önemle  durdukları
            imar   yahut  belediye  hududu  dışındaki  daha    bir  meseledir.
            ucuz  arsalara  doğru  sevketmektedir.  Bunda          Yeni  kabul  edilen  6785  sayılı  "tmar  Kanu­
            spekülâsyonculann  türlü  cazip  reklâmlarının  da  nu",  şehir  imar  plânlarının  tatbikatiyle  ilgih
            büyük  tesiri  vardır.  Başkasının  arsası  üzerine  olarak,  şehirlerin  lüzumsuz  yere  dağılmasını  ön­
            sahibinin  rı?;ası  olmadan  kaçak  olarak  yapılan  leyebilecek  bazı  hükümler  getirmiş  bulunuyor.
            gecekondular  ve  bunlardan  müteşekil  mahalle­   17/1/1957  tarihinden  itibaren  yürürlüğe  gire­
            ler  gittikçe  büyük  şehirlerimizi  kaplıyor.  Gece­  cek  olan  bu  kanun  hükümlerine  göre;  imar  hu­
            kondular  ve  şehirlerin  imar  hududu  dışında  ya-  dudu  dışında  kalan  arazinin  ifrazı,  belediye  mec­
            püan  inşaat;  büyük  şehirlerimizin  daha  fazla  lislerinin  kararına  ve  Nafıa  Vekâletinin  tasdiki­
            dağılmasına  âmil  oluyor.                         ne  bağlı  tutulmuştur.  (Madde  38)  Böylece  spe­
                                                               külatörlerin  cazip  ilânlarının  sonu  gelebileceği­
                Büyük  şehirlerin  daha  fazla  yayılması  (sıh­
            hat,  emniyet  ve  estetik  bakımdan  arzettiği  çir­  ni  ümit  ediyonı^.
            kin  manzara  yanında)  belediyeleri  birçok  ba-       îmar  hududu  dışında  kalan  gayrimenkul-

            708
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13