Page 3 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 3

m






           m




           Belediye           Kararlarının               deferi           Kornnnıalıdır





                                                                              Yazan  :  Hûlki  AIİSBAH

          Dergimizin  geçen  sayısında  Millî  Korunma   ticaret  ahlâkı  ikame  etmek  ve iki tarafa  da  bu­
      Kanununun   Belediyelere  verdiği  selâhiyetlerin  nu  aşılamaktır.
      genişliğine  işaret  ederken  bu  selâhiyetin  bele­   İktisadın  asırlar  boyunca  denenmiş  ve mü-
      diyeleri  maddi  ve  mânevi  büyük  mükellefiyet­  tearife  hükmünü  almış  olan  arz  ve  talep  muva­
     ler  altmda  bıraktığmı  da  kaydetmiştik.          zenesi,  serbest  rakabetle  tesis  edUemeyince  bazı
                                                         idarî  kararlarla  muvazeneye  hakim olmak Dev­
          Belediyeler  Kanunu  halkın  zaruri  ihtiyaç   lete,  âmme  nizamı  çephesinden  düşen  bir vazife
     maddelerine   belediyelerin  azamı  satış  fiyatları  olarak  tecelli  eder.  Devletin  de  bu  vazifnin  ana
      koymasına  uzun  zamandan  beri  selâhiyet  ver­   batlarım  ve esaslarını  belirterek tatbikatım,  ma­
     miştir.  Okadarki bu yetki  memleketimizde  bele­   halli  şartlarm  en  büyük  müessir  ve  âmil  olması
      diyelerin  kurulmasından  evvel teessüs  etmiş  bir  itibariyle  mahalli idarelere  bırakması  en makul
     ananadir.  Değerli  arkadaşımız  Zühtü  Çubukçu-    yoldur.  İşte  Millî  Korunma  Kanununun  son  ta­
      oğlunun bugün belediyelerin çalışma sahasına gi­   dilâtı ile istihdaf  edilen gayede budur.
      ren birçok  işlerin,  bize tarih  boyunca  nasıl  yürü­
     tüldüğünü gösteren  ve dergimizde neşredilen  tet-'     Aynı mal bir yerde istihsâl  olunur, ucuzdur.
     kiklerin  bu  hakikati  teyit  eder.  Millî  Korunma  Bir  yerde  istihsâl  edilemez,  oraya  bir  hayli  na­
     Kanunu   bu  selâhiyeti  günlük  hayatın  her  saha­  kil  külfeti  ile gelebilir, zaruri olarak  pahalılaşır.
     sına  teşmil  etmiş  bulunmaktadır.  Yüzlerce  mad­     Ayni  işçilik  bir  yerdeki  ihtisas  bolluğu  ile
     denin  ve  bir  okadarda  tarifenin  umumî  hayata  daha  mütevazi  bir ücretle  karşılanır.  Başka  bir
     sekte  vermiyecek  bir  çiddiyetle  tanzimi  görün­  yer  orada  imalâtçının  külfetini  artınr,  tâbiî  ola­
     düğü  kadar  kolay değildir.                        rak ücrete bu külfetlerin  mukabili  inzimam eder.
                                                         Bunları  ancak  mahalü  teşkilât  takdir  ve  tesbit
          Azamî  satış  fiyatı  veya  tarife, menfaat  gö­  edebilir.
     rüşleri  ayrı  iki kitle  arasmda  adalete  müstenit    Halbuki,  tabü  olarak  ve  kolayhkla  varılan
     bir telif imkânı bulmak demektir. Müstehlik  ucuz   bu  neticenin tatbikatı,  tahmin edildiğinden  daha
     almak,  ucuz  yaptırmak  ister.  Müstahsil  ve  onu  zordur.  Onun  içindirki  biz  daima  belediyeci  ar­
     takiben  esnaf  ve tacir mümkün  olduğu  kadar      kadaşlarımıza  tatbikata  hakim olacak  kararlan-
     yükseğe  satmak, işçi  ve imalâtçı  da  mümkün ol­  m  alırken  müstehhk  kadar  müstahsil  ve  ticaret
     duğu  kadar  fazla  para  almak ister.  Millî  Korun­  erbabının;  iş yaptıran  kadar  işi yapınm  da  kar­
     ma Kanununun    esas gayesi  de geniş rakabet  im­  şılıklı  menfaat  ve  durumlarım  koruyacak  adil
     kânlarının  aralarında  kolaylıkla  tevazüm  temin  esaslara  riayet  etmelerini tavsiye  ediyoruz.
     edebileceği  bu  karşılıklı  mücadeleyi;  rekabetin
     iktisadî  muhtelif  âmillerle  müessir  olmak kabili­   Tek  tarafh  tatbikat  gösterişi  parlakdır,  fa­
     yeti  azalan  devrelerde  bunun  yerine  dürüst  bir  kat malesef  neticesi müsbet  olmaz. Kanunun her

                                                                                                   499
   1   2   3   4   5   6   7   8