Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

Belediyelerarası                      Birlikler          ve      Anlaşmalar


                                                                           Yazan  : t.  Hakkı  ÜLKMEN


        Mahallî   idareler  ve  bilhassa  Belediyeler  kâfi  gelmemektedir.  Belediyelerde  bünyevî  olan
    coğrafî  mevkileri  ve  nüfusları  ve  iktisadî  kud­  bu  zafı  yenmek için müşterek  çalışmalar  ile gay­
    retleri  bakımından  çok  büyük  tehalüfler  arzet-  retlerini,  vasıta  ve  imkânlarını  birleştirmek  zo­
    mektedirler.  Dar  bir  saha  üzerinde  yaşayan    rundadırlar.  Hizmetlerin  yukarıda  işaret  ettiği­
    mahdut  bir  nüfus  kitlesinin  komşuluktan  doğan  miz  mahiyeti  de  bu  müşterek  gayreti  zarurî  kıl­
    ihtiyaçlarını  tatmin  etme  vazifesini  üzerlerine  maktadır.
    almış  olan  belediyelerin  bünye  itibarile  esasen    Avrupa  memleketlerinin  ekserisinde  başvu­
    zayıf  olması  tabiî  bulunan  memleketin iktisaden   rulan  bu  tedbirden  faydalı  neticeler  alınmıştır.
    az  gelişmiş  bölgelerinde  teessüs  etmiş  olmala­  Umumiyetle  malî  durumları  zayıf  olan belediye­
    rından  doğan  iktisadî  zayıflıkta  inzimam edince   lerimiz  bugüne  kadar  bu  tedbirlerden  faydaian-
    bir  kısım  belediyeler  hemşerilerin  en  hayatî  ih­  mamışlardır.  Nüfusu  az,  gelirleri  hemen devletin
    tiyaçlarını  tatmin  edecek  hizmetleri  bile  gör­  verdiği  hisselere  münhasır  olan  bir  çok  küçük
    mekten  âciz  duruma  düşmektedirler.              belediyelerimiz  elektrik,  su,  mezbaha  gibi  tesis­
        Teknik  terakkilerin  zamanımızda  gösterdi­   leri  kendi  zayıf  imkânları  ile  başarmağa  çalış­
    ği  büyük  gelişmeler  belediyelerin  vazife  ve  hiz­  makta,  İller  Bankasındaki  fondan  yardım  alma­
    metlerini  çok  genişletmiştir.  Demokratik  bir   ğa  gayret  etmekte  ve  fakat  bir  kaçı  bir  araya
    memlekette bütün  vatandaşların  umumî  hizmet­    gelerek  maddî  ve  manevî  imkânlarım  birleştir­
    lerden  eşit  surette  faydalandırılmaları  zarureti  meyi  düşünmemektedir.  Bu  suretle  maliyetleri
    bu  teknik  terakkilerden  nerede kurulmuş  olursa  yüksek  bir  çok  küçük  küçük  tesisler  kurulmak­
    olsun  bütün  belediyelerin  hemşerilerini  fayda­  tadır.  Ufak  bir  nüfus  kitlesinin  ihtiyacına  göre
    landırmalarını  icabettirmekte  ve  bu  da  iktisadî  kurulan  bu  tesislerin  maliyetleri  yüksek  olma­
    kudretleri  ve  malî  imkânları  zayıf  olan  küçük  sından  dolayı  itfaları  için  de  yüksek  amortis­
    belediye  idarecilerinin  vazifelerini  çok  zorlaş­  manlar  ayrılması  zarurî  bulunduğundan  işletme
    tırmaktadır.  Esasen  teknik  terakkilerin  ortaya  masrafları  ve  binnetice  tarifeleri  de  yüksek  ol­
    çıkardığı  tesislerin  ve  bazı  hizmetlerin  mahiyeti  makta  ve  bu  da  istihlâki  tahdit  etmektedir.
    belediyenin  dar  sahasına  intibak  edemez. Daha       Bundan başka  âmme   gelirleri  de  bu  yüzden
    geniş bir  saha üzerinde  kurulmasını  gerektirir.  israf  edilmektedir.  Bir  kaç  belediyenin  bir  ara­
    Bu  tesis  ve  hizmetlerin  münfcrid  bir  belediye  ya  gelerek  kuracakları  müşterek  bir  tesis  hem
    sahası  içinde  kurulması  bunların  çok  pahalıya  daha  geniş  bir  ihtiyacı  karşılayacağından  daha
    mal  olmasını  intaç  eylemektedir.  Elektrik,  gaz,  büyük  ölçüde  inşaata  imkân  verecek  hem  de
    su  tevzii,  hastahane,  itfaiye,  mezbaha  gibi  te­  işletmenin  rasyonel  bir  şekilde  tanzimini  müm­
    sisler  münferid  küçük  belediyelerin  takatini   kün  kılacaktır.  Bilhassa  elektrik,  ve  su  tesisleri
    aşan  büyük  sermaye yatırımlarını,  geniş  teknik  için  ajmı  vilâyet  hudutları  içinde  bulunan  bele­
    bilgi  ve ihtisası gerektirmektedir.               diyelerin  bu  yolda  birlikler  ve  anlaşmalar  vücu­
        Devlet,  mahalli  idareler  arasındaki  iktisadî  da  getirmeleri  çok  mümkün  ve  faideli  olacağını
    kudret  farklılığını  mümkün  mertebe izale etmek   düşünüyoruz.  Fert  olarak  infirakçı  bir  zihniyete
    için  mahalli  idarelerin  vergi  sistemlerine  müna­  sahip  olmamız,  müşterek  çalışmaktan  hoşlan-
    sip  bir  elâstikiyet  vermek,  devlet  vergileri  ha-  mayışımız  umumi  işlerde  de  aynı  zihniyetle  ha­
    sılâtından  bir  kısmını  onlar  arasında  zayıf  du­  reket  etmemize saik  oluyor.  Karşılıklı  güven  ve
    rumda  olanların  iktisadî  kudretlerini  arttıracak  şahsî  gururlardan  fedakârlık  isteyen  müşterek
    şekilde  dağıtmak,  belediyelerin  kuracakları  bu  çalışma  zihniyetinin  gelişmesi  için  devlet  de  be­
    gibi  tesislerin  masraflarına  umumî  bütçeden    lediyeleri  teşvik  etmesi  lüzumludur.  Gerek  İçiş­
    malî  yardımlar  yapmak  gibi  bazı  tedbirler  al­  leri  Vekâleti  gerekse idare  âmirlerimiz  belediye
    makta  ise  de  bunlar  her  zaman maksadı  temine  idarecilerini  müşterek  çahşma  yoluna  sevk  et-

                                                                                                     5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12