Page 10 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 10

pr
  K'    reti  açıktır.  Herşeyden  evvel  nakil  vasıtalarını   işte  Trafik  Kanununun  lüzum  ve zarureti
        bütün  joırda  şamil  umumî  hükümlere  ve  ceza    bu  düşüncelerden  ve  bu  ihtiyaçlardan  doğmak­
         müeyyidelerine  bağlıyacak  esaslar  henüz  mev­   tadır.
         cut  değildir.  Her vasıta  bir belediyeden  numara                      •
        ve  plâka  almak  ve  dolayisile  o  belediyenin  na­                   •    •
         kil  vasıtaları  hakkındaki  hükümlerine  riayetle     Şimdi  yeni  (Karayolları  Trafik  Kanunu)-
         mükellef  olmak  mevkiinde  idi. Fakat  şehirler­  nun  bu esasları  ne  dereceye  kadar hallettiğini
         arası  nakliyat arttıkça  Belediye  hudutları  hari-  ve  bugünkü  hükümlere  nazaran ne  gibi  farklar
         cinde  sefer  edecek  vasıtaların  kontrolü,  bu sı­  yarattığını  tetkik edebiliriz.
         nırlar  dışında  Devletin  âmme  emniyetini  istih­    6085  numaralı  kanun  Karayolları  Trafiki-
         daf  eden  tenbihlerinden  ileri  geçemiyor  ve  bil­  nin  tanzimi  işlerini  belediye  vazifeleri  hududu­
         hassa  müeyyideleri  kifayetsiz  kalıyordu.        na  inhisar ettirmemekte  ve bunu doğrudan  doğ­
             Şüphe  yokki  kanun  doğrudan  doğruya ka­     ruya  devlet  vazifeleri  arasında  almaktadır  ki
         zaya  mani  olmaz.  Fakat,  Belediyelerin kontrol   yukarıda  izah ettiğimiz  sebeplerle  bundan tabii
         hududu  dışında  ve  fevkinde  kalan  umumî  mu­   ve  makul bir netice  olamaz.
         rakabeyi  temin  edecek  bir zabıta  kurulması,  be­   Yeni  kanunun  bu  maksatla  devlet  câmiası
         lediye  sınırları  dışında  hüküm  ifade  etmeyen  içinde  kurduğu  yeni  teşkilât  da  şunlardır.  Tra­
         memnuiyetlerin   kanunî  bir  müeyyide  altına     fiğin  tanzim ve murakabesi emniyet  Umum Mü­
         alınmasının  elbette bu işde  büyük  tesiri olacak­  dürlüğü  teşkilâtına  geçmekte,  bunun  için Vi­
         tır.  Çarpışan  veya  kazaya sebebiyet veren vası­  lâyetlerde  trafik  şubeleri  ve  trafik  büroları ku­
         taların  hareket  tarzlarının  doğurduğu  kabahat  rulmaktadır.  (Trafik  zabıtası)  mahiyetini  alan
         ve  mesuliyeti,  teamül  gibi  nisbeten  seyyal öl­  bu  teşkilât  işin  icra kuvvetidir.
         çülerden ziyade  kanunî  hükümlere  bağlanmanın        Trafik  nizamının  esasını  ve  tekniğini  ha­
         faydaları  açıktır.  Bunlara  ilâve  edilecek  mühim  zırlamak  vazifesi  de Karayolları  Umum Müdür­
         bir  nokta  da vasıtaların  yaptığı  kazaların  malî  lüğüne  düşmekte,  bunun  için  Karayollarında
         mesuliyetinin  bir nizama bağlanmasıdır.  Bugün    bir  (Trafik  Fen  Heyeti)  kurulduğu  gibi  İçiş­
         bir  otomobil  veya  kamyonun  altında  ezilerek   leri  Vekâletinde  bir  (Merkez  Trafik  Komisyo­
         hânumanı  sönen   vatandaşın  geride  bıraktığı    nu)  vilâyetlerde  (Vilâyet  Trafik  Komisyonları)
         mirasçıların  karşısına,  kendisi  himmete  muh­   teşkil  edilmektedir.  Bu  komisyonlarda  Beledi­
         taç bir şoförle  ekseriya harap, değersiz  ve mah­  ye  Teşkilâtının  da yer  alması,  bilhassa  şoförler
         cuz  bir  vasıtadan  başka  varlığı  olmayan  mal  Dernekleri  gibi  meslekî  teşekküllere  kıymet
         sahibinden  başka  kimse  çıkmamakta  ve  bu za­   verilmesi  komisyon  kararlarının  tatbik  kabili­
         vallı  vatandaşların  tazminat  hakları  ziyaa uğ­  yetini  artıran  birer  ileri  görüş  eseridir.
         rayıp  gitmektedir.                                    Kanunun mühim    ve  dikkate  şayan  bir esa­
             Nakil  vasıtaları  kazalarını  belli  başlı  şu  sı  da trafik  suçlarına  bakmak üzere  Adalet Ve­
         sebeplere  irca  etmek  kabildir.                  kâletince  lüzum  görülen  yerlerde  (Trafik  Mah­
             1)  Vasıtanın  teknik  evsafmdaki  bozukluk,   kemeleri)  kurulmasıdır.  Trafik  suçları  diğer
             2)  Vasıtayı  kullananın  ehliyetsizliği,      hukukî  fiil  ve  cezaî  suçlardan  ayrı  bir  ihtisas
             3)  Vasıtanın  yüklenişindeki  tedbirsizlik,   ve  melekeyi  icap ettirdiği  gibi,  hükmün  süratle
             4)  Vasıtanın  seyrindeki hata  ve  karşılıklı  neticelendirilmesi  de  işin  icabından  doğan  bir
         vecibeler,                                         zarurettir.  Bundan  dolayı  Trafik  Mahkemele­
             5)  Vasıtalar  karşısında  yayaların  mükelle­  rinde  duruşmasız  hüküm  verilmesini  de tazam-
         fiyetleri.                                         mun eden yeni bir esas mevcuttur.
             Bunlar  artık  herhangi  bir  belediye  kararı     Kanun   Trafik  Mahkemelerine   hususî  bir
         ile  hallolunmuş  sayılamayacak  derecede  âmme    ehemmiyet   atfetmiştir,  öyleki  ki,  askerî  vası­
         nizam  ve  emniyeti  değerini  almış  mevzulardır.  taların  suçları  da  -  esasen  lüzumu  derecesi  da­
         Ve  yalnız  filân  şehir  veya  falan  kasaba  beledi­  ima  münakaşa  edilebilecek  olan  -  askerî  mah­
         yesinin  hudutlarına  maksur  kaideler  olmanın    kemelere  değil,  trafik  mahkemelerine  gitmek­
         üstünde  umumî   esaslara  ihtiyaç  göstermekte­   te   vazifeli  memurlar    tarafından   tanzim
         dir.                                               edilen  ceza  zabıtlarının  şimdiye  kadar Belediye
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15