Page 7 - İller ve Belediyeler Birliği
P. 7

siteler  kanununun  55  inci  maddesi  gere­  ve  ücretlerde  durum  böyledir).
             ğince  enstitü,  lâboratuvar,  klinik  ve  po­
             liklinik  ücretleri,  harçlar  kanununun  57      B  —  Karar   harçları:
             nci  maddesi  gereğieıce  alınacak  noter  üc­    Bîu  harçlar,  mükelleflerin  talebi  üze­
             retleri,  tapu  harçları  kanununun  28  inci  rine  ihtilâflı  vergi,  resim,  harç,  ücret  ve
            maddesi  gereğince  alınan  husus ücreti,  ö-  cezalar  hakkında  itiraz  komisyonlarKica
             zel  kanunları  gereğince  okullarca  alman   veya  temyiz  komisyonu    dairelerince  it­
             ders  ücretleri,  okul  pansiyonları  ücreti,  tihaz  olunan  kesin  kararlarla  temyiz  ko­
             hastahanelerce  alınaa  tedavi ücretleri,  su­  misyonu  genel  kurulunca  verilen  karar­
             lama  ücretleri  bu  kabildendir.  Bunlardan  lardan  alınır.  Aynı  mevzuda  hem  itiraz,
            hiç  biri  için  ilgililere  itiraz  ve  temyiz hak­  hem  temyiz  komisyonunca  karar  verildiği
             kı  tamnmış  olmadığı  gibi,  harçlar  kanu­  takdirde,  itiraz  komisyonu  kararı  harca
             nunun  58  inci  maddesinde,  ücret  tâbiri   tâbi  olmayıp  yalçuz  temyiz komisyor»u  ka­
             "belediye  gelirleri  meyanında  bulunan      rarından  harç  alınır.
            ücretler"  şeklinde  takyid  edilmiş  olduğun      4  sayılı  târifenin  tetkikinden  itiraz
             dan  bu  ücretlere  ait  müracaat  dilekçeleri  ve  temyiz  komisyonlarınm  bütün  kadarla­
             de  kaydiyeye  tâbi  bulunmamaktadır.
                                                           rının  değil  ancak:
                 Bu  açıklamalar,  gerek  kanundaki  ge­        1  —  İkmalen  veya  resen  tarh  olunan
             rekse  4  sayıh  târifenin  muhtelif bentlerin­  vergilere  ve  bu  tarhiyata  ait  cezalara
             deki ücret  tâbirlerinin  tatbik  yeri  olmadığı  2  —  Götürü  vergilere  (gelir vergisin­
             nı  göstermeğe  kâfidir.                      de  götürü  ücret,  götürü  serbest  meslek

                 Vergi  Usul  Kanununa    göre  itiraz     kazancı;  esnaf  vergisinde gündelik  kazan­
            dilekçeleri  iki  nüsha  ve  temyiz  dilekçeleri  ca  dayanan  vergiler),  (1).
            diğer  taraf  adredince verilmek  lâzım  geldi­    3  —  Tahrire  dayanan vergilere  (bina
            ğinden  (V.  U.  K.  madde:  357  ve  372)  bu  ve  arazi  vergileri)  (1).
            dilekçeleritı  ve  bunlara  bağlı  evrakın  her    Taallûk  eden  itiraz  ve  temyiz taleple­
            birinden  ayrı  ayrı  kaydiye  almak  icap     ri  üzerine  ittihaz  olunan  kararlar  harca
            eder.  Târifede  "bağlı  evrakın  her  biri"  i-  tâbidir.
            fadesinin  kullanılmış  olması  dolayisiyle
            bu  evrakın  müteaddit  sahifelerden  terek­       (1)  Bu  yengilere  ait  itiraz  ve  temyiz  mua­
            küp  etmesi,  kaydiyenin  sahife  adedince     melelerinin  harca  tâbi  tutulması  gerelc  hükü­
            tekerrürünü  istilzam  etmez.                  met  gerekçesinde  gerekse  geçici  komisyon  ra­
                 Mükellefler,  kendi  beyanlarına  göre    porunda  ileri  sürülen  mucip  sebepler  ve  pren-
            tarh  olunan vergilere  itiraz  edemezler, an­  siiPİerle  kabili  telif  bulunmamaktadır.  Gergekten
            cak  bu  tarhiyatta  vergi  hatası  yapıldığı  hükümet  gerekçesinde  veııgi  itiraz  ve  temyiz
            takdirde  butıun  düzeltilmesini  isteyebilir­  muamelelerinin  harca  tâbi  tutulması  "daiıa  zi­
            ler.  Bu  dilekçeler  kaydiye  harcına  tâbi   yade  mükelleflere  atfolunabilecek  kusurlar  neti­
            değildir. Ancak  düzeltme talebi, itiraz  müd  cesinde  resen  veya  ikmalen  tarh  edtlen.  vergi,
             deti  içinde  yapılmış  olur  ve  düzeltme    reisim,  harg  ve  cezalara  taallûk  ettiği  derraeyan
            mercii  talebi  red  ederse  bu  talep itiraz  di­  olunarak  "mükelleflere  tarh  ve  tebliğ;  olunan
            lekçesi  yerine  geçeceğinden  (V.U.K.  md-    vergilere  karşı  itiraz  hakları  bulunması  ve  tou
            113)  bu  dilekçeler  o  tarihte  harca  tâbi  haklarını  kullamrken  her  hangi  bir  hare  akn-
            olur.                                          mam'ası  esası  prensiptir.  Ancak  kaçakçılık  veya
                 İdarî  makamlara  yapılan  istitaf  mü­   başka  şekillerde  verginin  gizlenmesi  gil>i  sebep­
            racaatları  ve  şikâyetler  bir  kanun  yolu   lerle  resen  veya  ikmalen  tarh  olunacak  vengilere
            mahiyetini  haiz  bulunmadığından  bu  mak     karşı  mükellefler  tarafından  kanun  yollarma
            satla  verilen dilekçeler  vergi,  resim,  harç,  müracaat  sonunda  mükellef  aleyhine  kara-r  ve­
            ücret  ve  cezalara  taallûk  etse  dahi  kaydi­  rildiği  takdirde,  mükellef  lüzumsuz  yere  idareyi
            yeye tâbi tutulamaz.  (Belediyelere ait  harç  külfetlere  sakmu§  ve  vergisini  geç  ödemelc  su-


                                                                                                      5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12