Page 5 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 5

yet  edebilir.  Vali  de  Belediye  başkanından  ministratif»  deneyi  daha  uygun  buluyorlar.
          izahat  istiyebilir.  Ancak,  aldığı  izahatı  be­  Bana  kalırsa,  her  iki terimden  de  fayda­
          ğenmezse  belediye  başkanının  karannı  bo: -  lanmalıyız.  Şöyle  ki  :
          mağa  ve  evin  yapılmasına  izin  verilmesini em   A  — Özerk  idare  tarafından,  hiç bir  ona­
          retmeğe  kalkışamaz.  Vali,  olsa  olsa,  beledi  ma  bağlı  olmaksızın  verilen  kararlar  üzerin
          ye  başkanına  kararını  haksız  bulduğunu  bil­  de  genel  idarenin  hakkı  idarî  denet  sayılma­
          direrek  evin  yapılmasına  izin  vermesini  tav­  lıdır.
          siye  edebilir.  Belediye  başkanı  valinin  bu    Belediyelerin  belde  içinde  tatbik  edile­
          tavsiyesine  uymak  istemezse  vali  ile  başkan  cek  narhlar  veya  tarifeler  hakkındaki kararla­
          arasında  Danıştay  hakem  olur.  Belediye    rı  üzerinde  genel  idarenin  idarî  denet  hakkı
          başkanınm  kararını  ancak  Danıştay  bozabi   vardır.
          lir.  Belediye  kanununun  73  üncü  madde ­
          si  de  bunu  göstermektedir.                      B.  — Özerk  idare  kararlarmm  uygulana­
                                                         bilmesi  için,  kanun  genel  idarenin  onamını
              Kaymakamlar  Bakanlardan  başlıyarak  en   şait  koşmuş  ise  idarî  vesayet  usulü  yürütülü­
          küçük  bucak  memuruna  kadar  uzanan  ge -    yor  demektir.  Bu  gibi  hallerde  Özerk  idare
          nel  idare  hiyerarşisine  dâhildir.  Belediye baş   bir  nevi  vesayet  altında  sayılabilir.  İdarî
          kanları  bu  hiyerarşiye  dâhil  değildir.  Kay -  vesayet  özel  hukuktaki  vesayete  benzemez
          makam   valiye karşı  sommlcdur.  Belediye baş   ama  onu  andırır.
          kanı  belediye  meclisine  karşı  sorumludur.      Bizde  belediye  meclisleri tarafından  se­
          Kaymakam    hiyerarşik  denete,  belediye  baş­  çilen  belediye  başkanları  ile kabul  edilen  be­
          kanı  idarî  denete  tabidir.                  lediye  bütçeleri  genel  idarenin  onamına  bağ
                                                         İl  tutulmuştur.  Genel  idare  tarafından  onan
              Yetki  genişliği  ile  görev  aynını, hiyerar*
          sik  denetle  idarî  denet  arasında  böyle  önemli  madıkça  hüküm  ifade  etmezler..  Buna  idarî
          farklar  vardu-.                               vesayet  usulü  diyebiliriz.
                                                             İdari  denet  hakkını,  kanuniyet  (-lega-
              Özerklik  bağımsızlık  demek  olmadığma    lite)  çerçevesi  içinde  kalmak  şartiyle,  daralt­
          göre,  hükümete  belediyeler  gibi  özerk  idare­  mak  için  sebep yoktur.
          ler  üzerinde  de  bir  takım  haklar  tanımak  lâ­  İdarî  vesayet  hakkını  ise,  kanuniyet  çer­
          zımdır.                                        çevesi  içine  almaya,  belediye  başkam  seçi­
              Bu  haklara  Berthelemy,  Onar  ve  Waline  mi  gibi  takdirî  işlere  teşmil  etmemeğe  ihti­
          gibi  bilginler  «idarî  vesayet  =  tutelle  admi -  yaç  vardır.  Bu  ihtiyaç  karşılanmadıkça  be­
          nistratif)  adını  veriyorlar;  Bonnard  ve  Jeze  lediye  işleri  ve  seçimleri  bizde  önem  kazana-
          gibi  bilginler  ise  «idarî  denet  — controle  ad-  mıyacaktır.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10