Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

rumda  olmaları,  hatta,  köy halkı  arasında  olmaklığunızdır.  Cemiyetimizin  temel  var­
          okuyup  yazma  bilenlerin  azlığı  gibi sebep­  lığım,  höcrelerini  teşkil  eden  köylerimizin
          ler  bu  farkhiığı  izaha  kâfi  buluîimamak-  bugünkü  iktisadî  durumlarında  kendi  ceht
          tadır.  Birçok  Avrupa memleketlerinde nü­    ve  gayretlerile  kalkınmağa  muktedir  ola-
          fusu  100  den  aşağı  komünler  mevcuttur,   mıyacakları  açık  bir  hakikat  olduğuna
          idare  hukukumuza  örnek  teşkil  eden  ve    göre.  onları  belediyelerden  ayrı  bir  teşki­
          yüzölçümü  memleketimizden   küçük  olan      lâta  tabi tutmak,  daima  kenarda  ve  usıu-
         Fransa'da   37.963  komün    mevcut  olup      tulmuş bir halde kalmalarına  sebep olmak­
          bunlardan  22.000 i yâni  %  59  unun  nüfu­  tadır.  Mahalli  idareler  İoahis  mevzuu  oldu­
          su 500  den aşağı  olduğu  gibi  374 ünün nü­  ğu  zaman  hatıra  hep  ü  özel  idarelerile be­
          fusu  da  50 den  aşağıdır  (1). Durum böyle   lediyeler  gelmektedir. Bu suretle  köyler
         olduğu  halde,  Fransız  komünleri  arasmda    her türlü  devlet yardımından,  bilhassa  ma­
         selâhiyet  ve vazife bakımından  fark  olma­   lî  yardımlardan  mahrum  kalmakta,  kâfi
         dığı  gibi  hepsi  ayni tarzda  ve  aynı  organ­  gehr  kaynaklarına  sahip  olamamakta,
         larla  idare  edilmektedirler. Şüphesiz  bele­  devletin,  belediyelere,  bilhassa  5237  sayı­
         diye  meclisleri azasınm  seçim  şekillerinde  lı  son  kanunla,  kendi  gelirlerinden ayırdı­
         adetlerinde,  komünlere  verilen vazifelerin   ğı  hisselerden  asker  ailelerine  yardım  fo­
         mahiyetlerinde,  onlann  ehemmiyet   dere­     nu  ile belediye fonu  yardımlarmdan  fayda­
         celerine  göre  bazı  farklar  mevcuttur.  Fa­  lanamamaktadır.  Belediye dâvası,  bu  yüz­
         kat  bunlar  teferruat  kabilinden olup esa­   den  bir  bütün  haliîide  mütalâa  edileme­
         sa  müessir  bulunmamaktadır.                  mekte, köy mahalli teşkilâtı  teknik bakım­
              Bugün  mevcut belediyelerimizden mü­      dan  yetişkin  elemanlara  kavuşamamak-
         him  bir  kısmı  köylerden  farksız  durum­    tadır.  Köy -  belediye  farkı  ortadan  kaldı­
         dadır.  1950  nüfus  sayımına  göre  300  den  rıldığı  takdirde  esaslı  bir reforma  muhtaç
         500 e kadar  nüfuslu  9, 501 den  1000 e ka­   bulunan mahalli idare  maUyesinin ıslahın­
         dar  nüfuslu  29,  1001 den  2000 e  kadar     da  belediye  ve  köy birlikte  gözönü-ne  alı­
         nüfuslu  79, 2001 den  3000 e  kadar  71 ilce   nacağı  cihetle köy maliyesi kuvvetlenecek,
         merkezi bulunmaktadır (2). Bu miktar  ilce     köy  idaresinin  personeli  de  belediye  me­
         sayısının  %  44 üîie  tekabül  etmektedir.    murları  statüsüne  tabi  olacağı  cihetle köy
         Demek   oluyor ki, yeni köy kanunu  ile, be­   idaresinin  teknik  elemanları  mazbutiyet
         lediye  kuınılması  içni  aranan  3000 den  faz­  altına  alınmış  olacak  ve  bir  meslek  ha­
         la  nüfuslu  olma  kaydı,  Uce  merkezlerimi­  line  gelerek  zamanla  köyler  de, idare  icap­
         zin yansına  yakın bir kısmında  mevcut  de­   larına  ve mevzuata  vakıf, yetişkin  memur­
         ğildir.  Buralarda  belediye  teşkilâtı  kurul­  lara  sahip  olacaklardır.  Bugün  köy  işleri
         muş  olduğuna  göre  bu teşkilâtı  köylere  de  muhtar  ve  ihtiyar  meclisinin  elindedir.
          teşmil  ederek  köy ve  belediye  farkmı  or­  Hem  karar,  hem  icra  uzvu  olan  bu  heyet
         tadan  kaldırmak  üzerinde  önemle  durula­    esaslı  bir  murakabeden  azade  bulunmak­
          cak bir mevzu teşkil eder.                    tadır.  Köyde  belediye  kurulması,  aynı  za­
              Bu  mevzua  temas  edişimizin  sebebi     manda  köy işleri  hakkında  karar  vermek
          köylerin  belediyelere  gösterilen  alâka  de­  yetkisini  haiz  müstakil  bir  belediye  mec­
                                                                                     ve
                                                                         sağlayacak
                                                                                         bugünkü
          recesinde  de  bir  alâkaya  mazhar  olama­   lisinin  teşkilini  alacak  olan  belediye reisi
                                                        muhtarın
                                                                  yerini
          maktan  kurtulmaları  çaresini,  köy ve  be­
          lediye  farkmm  ortadan   kaldırılmasında     de,  icraatında  belediye  mecUsitıin  mura­
          aramak  lâzım  geldiğine  kaîiaat  getirmiş   kabesini hissedecektir.  Bu suretle  köy hal-
                                                        kınm  demokratik  hayatın   icaplarmı  öğ­
              (1)  M. G. Montagu  Harris,  Le  Regime  mu­  renmesi,  kendi işlerine  hâkim  olması,  am­
          nicipal  dans  les  divers  pays  sa: .4  (Milletlerarası  me  işlerine  ilgi  duyması  imkânları  hazır­
          m  Şehirler  ve  mahalli idareler Kongresine sunu­  lanmış  olacaktır.
          lan  umumi  rapor).
              (2)  1950  Genel  nüfus  sayımı,  İstatistik  G.
          Md.  yaymı  No:  316  ısa:  25                    Köylerde  belediye  teşkilâtı  kurulma-

                                                                                                5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12