Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

Avrupa     Seyyahat      Raporu:           men  kaldırılması  imkânları  da'ancak  bu  şekilde
                                                            sağlanabilmiştir.
                         (28) ci  Sayıdan  Mabait:              Daha  harbin  bütün  şiddetiyle  devamı  sıra­
                                                            sında,  1943  yılında,  Prof.  Aberononomille  Lon­
               Yapı  ve  İ.  İ.  Reis  Mua.  Yapı  ve  İ.  İ.  Şehircilik
                                      Fen  Heyeti  Müdürü   dra'nın  imar  ve  islâhı  için  bir  teklif  raporu  ha­
                   Y.  Mühendis
                                          Y.  Mimar         zırlamış  ve  Belediyece  kabul  edilen  bu  rapora gö­
                  Salâhaltin  ONAT      Orhan  ALSAÇ        re  1944  yılında  Londra'nın  etrafiyle  beraber  (Bü­
                  Bir  çok  yapı  malzemesini  dışarıdan  temine  yük  Londra)  nın  plânı  tanzim  olunmuştur.
              mecbur  olan  memleketimiz  için  bu  kongrede  ka­  Bu  plânda  Londra'nın  başlıca  sıkıntıların­
              rarlaştırıldığı  gibi  bevnelmilel  sistemde  hazırlan­  dan  olan  grafik  güçlüğü  halka  yollar  ve  bunları
              mış  dokümantasyon  fişlerinin  büyük  faydası  ola­  birbirine  bağlıyan  şuai  yollar  sistemi  ile  halledil-  *
              cağı  aşikârdır.  Bu  suretle  piyasamıza  yurdumuz  mektedir.  Halka  yollar  iç,  orta  ve  dış  halka  yolu  f
              şartlarına  en  uygun  işe  yarar  malzemenin  gir­  olmak  üzere  üç  tane  olacak,  bunları  birbirine  |
              mesi  sağlanmış  olacak  ve  bir  çok  elverişsiz  mal­  bağlıyan  ana  yol  kavşakları  alt  ve  üst  geçitler  i
              zemenin  bilgisizlik  yüzünden  kullanılması  sure-  halinde  olacaktır.  Belediyece  kabul  edilmiş  olan  t
              tile  millî  sermayenin  zarar  görmesinin  önüne  ge­  bu  yol  şebekesi  halen  hükümetçe  tetkik  edilmek­
              çilmiş  olacaktır.                            tedir.
                  Diğer  taraftan  elde  edilecek  dökümantasyon-  Yukarıda  bahsedilen  üç  çevre  yolla  meydana  .
              dan  edinilecek  bilgiye  göre  yerli  yapı  sanayiinin  gelen  üç  bölgeden  iç  bölgede  acre  başına  200,  or­
              kurulması  da  sağlanacak,  gerek  evsaf  ve  gerek­  ta  bölgede  136  ve  dış  bölgede  acre  başına  70  kişi
              se  normlar  vasıtasiyle  dünya  yapı  sanayiinin  tec­  olarak  nüfusun  tevzii  ve  seyrekleştirilmesi  düşü­
              rübelerinden  istifade  edilerek  vakit  kazanılacak  nülmüş  ve  buna  göre  yıkılan  evler  dolayisiyle
              ve  çeşitli  ihtilâflarımızın  kendi  sanayiimizle  Londra'dan  ayrılmış  olan  halktan  daha  6000  bin
              karşılanması  kısa  zamanda  mümkün  olacaktır.  kişinin  Londra'nın  etrafında  30-40  km.  mesafe­
                  Dökümantasyon  için  kabul  edilen  fiş  eb'adı  de  kurulan  kendi  kendine  yeten  peyk  şehirlerde
              bizim  kâğıd  eb'adımıza  uyduğu  için  bu  bakımdan  iskân  edilecektir.  Bu  peyk  şehirlerden  ve  tecrübe
              büyük  bir masraf  da  mucip  değildir.  Bilhassa ya­  mahiyetinde  ilk  olarak  başlanmış  bulunan  Steve­
              pı  sanayiinde  beynelmilel  normların  kabulü  ve  nage  şehri  hakkında  aşağıda  tafsilât  verilecektir.
              millî  norm  enstitüsünün  kurulması  kanaatimizce  Londra'nın  imar  ve  tanzimi  işi  uzun  vadeli
              geciktirilmemelidir.                          ve  çok  masraflıdır.  Tanzim  işine  yıkılmış  ve  açıl­
                                                            mış  harap  yerlerden  başlamak  düşünülmüş  ve  en
                     D  —  İngiltere'deki  incelemeler  :   âcil  ihtiyaç  gösteren  şu  dört  yerde  imar  faaliye­
                  Londra  :
                                                            tine  geçilmiştir:
                  Londra  şehri  bugün  içinde  İngiltere  nüfusu­
              nun  1/5  ini  alan.  sekiz  milyon  kişiyi  barındıran  1)  Merkezdeki  ikamet  bölgesi,
              çok  büvük  bir  şehirdir.  19  uncu  asırda  küçük  ve  2)  Dış  halka  yolunun  bir  kısmı,
              birbirine  yakın  köylerin  İngiltere  sanayii  ile  be­  3)  Elefan  kavşak  noktası,
              raber  birdenbire  büyüyüp  birbirlerine  karışması  4)  Taymis  sahilinin  islâhı.
              suretivle  büvüdüğü  ve  bu  ani  inkişaf  her  hangi  Tanzim  edilecek  bu  sahaların  yekûnu  1945
              bir  plânlama  ile  kontrol  edilmediği  için  bugün  acre  tutmaktadır.  Taymis  nehrinin  sahilini  de
              Londra,  bilhassa  seyrüsefer  güçlükleri,  gavrisıh-  safha  safha  imar  etmektedirler.
              hî  mahalleler,  ikamet  ve  sanayi  bölgelerinin  bir­  Yeni  plânda  terminüs  demiryolu  istasyonla­
              birine  karışması  ve  yeşil  saha  kıtlığı  gibi  büyük  rı  kesif  iç  bölgeye  sokulmakta  birinci  halkaya
              nroblpmlerle  karşı  karsıva  bulunmaktadır.  Çok  alınarak  bu  kısmın  yükü  azaltılmakta,  dolayisiy­
              kalabalık  olma,  iş  yeri  ile  ikamet  yeri  arasında  le  Taymis  üzerindeki  köprüler  de  değiştirilmek­
              mesafeyi,  motörlü  vasıtaların  kullanılmasına  rağ­  tedir.
              men  zorlaştırmakta,  yollar  gayri  kâfi  gelmekte  Londra'nın  malik  olduğu  büyük  yeşil  saha­
              ve  yo!  kavşaklarının  çokluğu  sık  sık  durur  bek­  ların  çoğu  garp  tarafında  mütekâsif  bir  halde­
               lemek  suretivle  vakit  kaybına  sebep  olmaktadır.  dir.  Şehrin  şark  kısmında  ise  yeşil  saha  pek  az­
                  Gezintilerimiz  sırasında,  bilhassa  iş  saatle­  dır.  İkibin  acre'den  ibaret  olan  bu  sahanın  400
               rinde  1300  metrelik  bir  mesafeyi  otomobille  an­  acrı  bombardımandan  harap  olduğundan  ve  40
               cak  10  dakikada  gitmek  suretiyle  bu  izdihamı  acr  da  mezarlık  olarak  açık  bulunduğundan  bu
              bizzat  yaşadık.                               kısmın  imarına  buradan  başlanmakta  ve  yeşil
                  Bu  harp  sırasında  Londra'nın  bombardıma­  saha  miktarının  burada  300  acre  çıkarılması  mu­
              nı  bir  çok  yerlerin  harap  olmasına  sebep  olmuş  karrer  bulunmaktadır.
              ise  de  bu  yıkılan  yerlerin  en  kesif  yerler  olması  Şehrin  bu  sahasında  ikamet  bölgesi  ile  en­
               dolayisiyle  yeniden  hazırlanan  Londra  imar  plâ­  düstri  bölgesi  birbirine  karışmış  durumda  oldu­
              nında  yukarıda  bahsettiğimiz  mahzurların  kıs­  ğundan  bunların  birbirlerinden  ayrılması  ve  en-

              946
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12