COVID-19 Sonrası Toplu Taşıma Tartışıldı

Türkiye Belediyeler Birliği tarafından pandemi sonrası toplu taşımacılıkta yeni normal dönem, alınacak tedbirler, güvenli mesafe ve toplu taşıma maliyetleri gibi konuların görüşüldüğü COVID-19 Sonrası Toplu Taşıma Web Semineri bugün yapıldı.

Moderatörlüğünü Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Hasan Kömürcü’nün yaptığı etkinliğe; İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Orhan Demir, Kayseri Ulaşım AŞ Genel Müdürü Feyzullah Gündoğdu, Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği Başkanı Kaan Yıldızgöz, ve Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği Başkanı Ercan Soydaş ile TBB Genel Sekreteri Birol Ekici katıldı.

Şahin: “Artık kontrollü sosyal hayatı yaşam şeklimiz haline dönüştürmemiz gerekiyor.”

TBB ve Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin açılış konuşmasında toplu taşımanın şehirlerin can damarı olduğunun altını çizerek; “Şehirleri insan vücudu gibi düşünürsek, vücuda nasıl can damarı, kan akışı gerekliyse şehirlerde de toplu taşımanın sağlıklı bir şekilde akması için sağlıklı bir toplu taşıma sistemi gerekiyor Eğer başaramazsanız şehir ve hayat durur.” dedi. Küresel bir konuda ulusal bir mücadele verildiğini hatırlatan Şahin: “Özellikle Cumhurbaşkanımızın liderliğinde yapılan çalışmalar kuvvetli bir sağlık sistemi, gıda güvenliği, tedarik zincirindeki yapılan çalışmalar bu salgında ülkemizi diğer ülkelerden pozitif ayrıştırdı. Bugün Avrupa ve Amerika’ya baktığımız zaman ölüm ve vaka sayılarında Türkiye’nin bu süreci çok daha iyi yönettiği dünya tarafından görüldü ve kabul edildi. Bundan sonra da kardeşlik ve dayanışma hukuku içinde ortak sorunları çözmemiz gerek.” dedi.

TBB’nin pandemi sürecinde belediyeleri destekleyen faaliyetlerine değinen Şahin, bütün partilerden belediye başkanlarından oluşan TBB Encümeni’nin görüş ve önerileni alarak bunları ilgili bakanlıklar ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a ilettiklerini ve çok hızlı bir şekilde sonuç alındığını belirtti.  Şahin TBB’nin çalışmalarını da şu sözlerle anlattı: “İlk ve en önemli maddemiz olan belediyelerin borçlarının ertelenmesi ile ilgili olarak çok hızlı bir karar alarak belediyelerimize can suyu sağladık.  Artık kontrollü sosyal hayatı yaşam şeklimiz haline dönüştürmemiz gerekiyor. Güçlü koordinasyon, iyi yönetişim ve yerelle merkez arasında kuvvetli koordinasyon gerekiyor. Biz bu koordinasyonu en iyi yöneten ülke olduk.”

Toplantıdan çıkan sonuçların çıktılarıyla bir yol haritası oluşturulacağını söyleyen Şahin, “Bu işler hem bilgi işlem altyapısı hem de yetişmiş insan gücü gerektiriyor. Sağlıklı şehirler artık sağlıklı toplu taşıma yapan şehirler anlamına gelecek. Bize düşen de bunun iyi yönetilmesini sağlamak.” şeklinde konuştu.

Hasan Kömürcü: “Güvenli mesafe tedbirlerinden dolayı toplu taşıma kapasitesi yüzde 20-25’lere kadar düştü”

Gaziantep Ulaşım Daire Başkanı Hasan Kömürcü toplu taşımanın kentlerde yaşamsal öneme sahip olduğunu, buna bağlı olarak toplu taşıma durduğunda hayatın duracağını belirtti. Çalışmalarında sürdürülebilirlik, verimlilik ve güvenli mesafeyi korumaya önem verdiklerini söyleyen Kömürcü, “Halkımızın ihtiyaçlarını karşılamak için daha önce yaptığımız toplu taşıma hizmetlerini güvenli mesafe tedbirlerinden dolayı toplu taşıma kapasitesi yüzde 20-25’lere kadar düşmüş oldu. Salgın sonrası toplu taşıma nasıl olacak, nasıl tedbirler öngörülüyor, yeni normal dönemde toplu taşımaya nasıl adapte olacağız? Bunlar çok önemli konular” diye konuştu.

Kaan Yıldızgöz : “Dünyada 4 milyar insanın karantinada olmasından dolayı toplu taşımada yolcu sayısı yüzde 90 azaldı”

Kaan Yıldızgöz, dünyanın birçok ülkesinde pandeminin ikinci safhasına geçildiğini anlatan Yıldızgöz, “Dünyada 4 milyar insanın karantinada olmasından dolayı toplu taşımada yolcu sayısı yüzde 90 azaldı” diyerek temizlik ve sosyal mesafenin getirdiği ek maliyetler, çalışanlar arasında enfeksiyon ve kayıplar, kriz sonrasında alınacak önlemler gibi konularda yaşanan sorunlara değindi.

Orhan Demir: “Ulaşımda sürdürülebilirlik için ulaşım altyapısı ve personelin sağlığını sağlamamız gerek”

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Orhan Demir toplu taşıma sisteminin yeni normal dönemde nasıl olacağının tüm dünyada tartışıldığına ancak henüz bir cevap bulanamadığına değinerek pandemi sürecini ülkemizden önce yaşayan ülkelerdeki gelişmeleri incelediklerini kaydetti. Bu dönemde artık toplu taşımaya talebin azalarak bireysel araç kullanımın öne çıktığının altını çizen Demir, otomobil satışlarında artışlar görülüyor. Şoförlü araç yerine artık şoförsüz araç kiralamaları başladı. Ne yazık ki ulaşım maliyetlerinin artacağı bir gerçek. Ulaşımda sürdürülebilirlik için ulaşım altyapısı ve personelin sağlığını sağlamamız gerek.” Sürücü sıkıntısı yaşandığını işaret eden demir zirve saatlerin değişmesi, evden çalışmanın yaygınlaşması, temassız sistemler ve raylı sistemlerin geliştirilmesi gibi çözüm önerilerini paylaştı.

Doç. Dr. Birol Ekici: “Belediyeler toplu taşımayı zarar olarak görüyor. Ancak bu bir kamu hizmetidir”

Konuşmasında dayanışma vurgusu yapan TBB Genel Sekreteri Birol Ekici ise toplantıda hep birlikte dayanışma içinde geleceğe yönelik yeni bir modelin ortaya çıkarılması gerekliliğinden bahsederek toplu taşımadan asla vazgeçilmeyeceğini ancak toplu taşıma sistemlerinin buna uygun şekilde geliştirileceğini öngördüğünü ifade etti. Birol Ekici “Dünyada 2013 yılında başlayan süreçte birçok şehirde toplu taşıma ücretsiz hale geldi. Belediyeler toplu taşımayı zarar olarak görüyor, ancak bu bir kamu hizmetidir. Kamu hizmetinde kar amacı güdülemez. Özel sektörün de taleplerini de dinledik. Birlikte tartışarak dayanışarak sorunları hep birlikte aşacağımızı düşünüyorum” şeklinde konuştu.

Gündoğdu: “Bireysel toplu taşıma sisteminde de değişikliklerin olacağının öngörülüyor”

Kayseri Ulaşım AŞ Genel Müdürü ve Uluslararası Toplu Taşıma Birliği Bireysel Taşımacılık Başkanı Feyzullah Gündoğdu büyük değişimlerin büyük olaylar sonrasında yaşandığını belirterek bireysel toplu taşıma sisteminde de değişikliklerin olacağının öngörüldüğünü söyledi. Toplu taşımacılıkta erişilebilir geniş ağ, ucuz, bütünleşik, entegre olabilen, hızlı, yenilikçi, kaliteli, konforlu ve güvenlik gibi kriterlerin öne çıktığından bahsetti. Sistem olarak bu kriterlere ulaşılması gerektiğine vurgu yapan Gündoğdu,  sistemin finans, güvenlik ve hizmet kalitesi gibi sorunlarına değindi.

Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği Başkanı Ercan Soydaş toplu taşıma için ayrı bir bütçe ayrılması gerektiğini işaret ederek belediyelerin toplu taşıma hizmetlerini yerine getirmede zorlandığını anlattı. Yeni düzende raylı sistem ihtiyacının artacağını düşündüğünü kaydeden Soydaş, yeni dönemde insanların özel araçlara yöneleceğini ve bu nedenle trafik sorununun artacağını öngördüğünü aktardı. Soydaş ayrıca, toplu taşımada ÖTV’nin kaldırılması, tüm ülkede standart sağlanması gibi taleplerini iletti.

 

Web semineri kitapçığı için tıklayınız. 

COVID-19 Sonrası Toplu Taşımada Yeni Normal Dönem Web Semineri’nde TartışıldıCOVID-19 Sonrası Toplu Taşımada Yeni Normal Dönem Web Semineri’nde TartışıldıCOVID-19 Sonrası Toplu Taşıma Web Semineri’nde TartışıldıCOVID-19 Sonrası Toplu Taşıma Web Semineri’nde Tartışıldı